Soalan Lazim
Hubungi Kami
Aduan
Peta  Laman

Pendaftaran Kelahiran Lambat

Penerangan Permohonan

Pemohonan pendaftaran kelahiran lambat bermaksud pendaftaran kelahiran dibuat pada hari ke-15 hingga hari ke-42 selepas kelahiran kanak-kanak berlaku.

Syarat Permohonan

Permohonan pendaftaran kanak-kanak boleh dibuat oleh individu berikut:

  • Ibu atau bapa kanak-kanak;
  • Penjaga kanak-kanak yang sah;
  • Individu yang mengetahui tentang kelahiran kanak-kanak.
  • Ibu dan bapa kanak-kanak (Bagi pendaftaran anak tak sah taraf)
Dokumen Yang Perlu Dikemukakan (Asal Dan Salinan)

DOKUMEN KANAK-KANAK (ASAL DAN SALINAN)

  • Borang I dan Borang X (cabutan) diisi dengan lengkap;
  • Borang Pengesahan Kelahiran daripada hospital atau Surat Akuan Bidan/Doktor bagi kelahiran di rumah (asal);
  • Kad Pranatal (Buku Rawatan Mengandung) (asal dan salinan); dan

DOKUMEN IBU DAN BAPA (ASAL DAN SALINAN)

  • Kad Pengenalan atau Permit Masuk atau Pasport bagi ibu dan bapa atau Sijil Kematian ibu dan bapa kanak-kanak serta individu yang melaporkan kelahiran (asal dan salinan);
  • Sijil Perkahwinan atau Sijil Perceraian (asal dan salinan).

DOKUMEN PEMAKLUM (ASAL DAN SALINAN)

  • Kad Pengenalan atau Permit Masuk atau Pasport (asal dan salinan);
Bayaran

Bayaran proses RM5.00

Borang

Borang x-Permohonan Carian/Cabutan

Makluman : Borang dalam portal ini hanya untuk panduan. Tidak digalakkan untuk mencetak dan menggunakan borang tersebut untuk berurusan. Bagi urusan, sila gunakan borang asal.

PENGIKTIRAFAN DAN PENSIJILAN
cert1
cert2
cert3
cert4
cert5

Ibu Pejabat Jabatan Pendaftaran Negara Putrajaya, 
No 20, Persiaran Perdana, Presint 2,
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan ,
62551 Wilayah Persekutuan Putrajaya. 

Telefon: 03-8000 8000  Faks: 03-8880 8288 
Emel : Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
© Hakcipta Terpelihara 2021 - Jabatan Pendaftaran Negara Malaysia
Kemaskini: